Mistrzostwa Świata w narciarstwie klasycznym Fiemme

SYSKO SportMarketing w roku 2011 opracowała na zlecenie Komitetu Organizacyjnego Mistrzostw Świata w narciarstwie klasycznym Fiemme 2013 strategię oprawy i event marketingu dla Pucharu Świata w skokach narciarskich Fiemme 2012 i Mistrzostw  Świata w narciarstwie klasycznym Fiemme 2013.

Strategię wdrożono podczas Pucharu Świata w skokach narciarskich Predazzo 2012, a następnie kontynuowano podczas Mistrzostw Świata w narciarstwie klasycznym. Autorem strategii, pełniącym funkcję szefa projektu objął Łodzianin Michał Sieczko (managing director SYSKO).

Do współpracy przy realizacji strategii w zakresie oprawy mistrzostw,. Michał Sieczko zaprosił Dariusza „DJ Ucho” Ślęzaka, który pełnił wraz z MS funkcję prowadzącego imprezę.

W ramach strategii, SYSKO SportMarketing powołała koncept/grupę Crowd Supporters, która realizowała oprawę Mistrzostw Świata w narciarstwie klasycznym, ze szczególnym uwzględnieniem skoków narciarskich. Pozostałe elementy strategii zostały dopracowane i kontynuowane podczas Mistrzostw Świata.

„SYSKO i komitet organizacyjny Mistrzostw Świata opracowali unikatowy koncept oprawy i event marketingu dla Mistrzostw Świata w narciarstwie klasycznym Fiemme 2013. Celem było stworzenie widowiska sportowego, którego aktywną częścią będą kibice, smakujący w ten sposób międzynarodowego show połączonego z lokalnym charakterem. Koncept został więcej niż zaakceptowany przez kibiców z całego świata. Bardzo dużo pozytywnych opinii i komentarzy dotarło do nas po imprezie, a SYSKO opracowało i wypromowało nowy styl oprawy imprez sportowych, który powinien być wdrażany na wszystkich imprezach sportowych. Aby zagwarantować kibicom emocje, potrzebne jest już coś więcej, niż sam sport” – mówi Sandro Pertile, dyrektor marketingu mistrzostw Świata Fiemme 2013.

“Nie ukrywam, że Mistrzostwa Świata w Fiemme były największym wyzwaniem mojego „sportowego” życia, większym niż stworzenie od podstaw Beach Soccera w Polsce i w ciągu 3 lat wywalczenie awansu do mistrzostw Świata z reprezentacją Polski. Przygotowywałem się do tej imprezy przez półtora roku.

Zdając sobie sprawę, że w roku 2003 w Zakopanem, miałem przyjemność zapoczątkować oprawę skoków narciarskich na świecie, chciałem pokazać, że impreza sportowa, bez względu na rangę i miejsce organizacji, ma być miejscem, w którym kibic jest aktywną jej częścią. Cieszę się, że to się udało i dziękuję, wszystkim, którzy się do tego przyczynili, na czele z moimi współpracownikami, komitetem organizacyjnym, jak i kibicami, którzy stworzyli wspaniałe Mistrzostwa Świata” – mówi Michał Sieczko.

“Bardzo ważnym elementem konceptu było zainteresowanie lokalnej społeczności skokami narciarskimi. Od początku (1990 rok), stadionu skoków narciarskich w Predazzo nie dało się zapełnić do ostatniego miejsca. W ostatnich dwóch latach sport połączony z oprawą i event marketingiem, pomógł rozwinąć nową wersję skoków narciarskich we Włoszech, podczas których kibiców jest znacznie więcej i dobrze się bawią. Jesteśmy bardzo szczęśliwi z osiągnięć Mistrzostw Świata i chcemy dalej wspólnie pracować ” – dodaje Sandro Pertile.

Mistrzostwa Świata w narciarstwie klasycznym Fiemme 2013 – informacje

  1. W organizację Mistrzostw Świata włączyło się pięć miast z regionu Trentino: Predazzo (gospodarz zawodów w skokach narciarskich i kombinacji norweskiej), Lago di Tesero (gospodarz zawodów w biegach narciarskich i ceremonii zamknięcia), Trento (gospodarz ceremonii otwarcia Cavalese (gospodarz ceremonii medalowych oraz imprez towarzyszących, w tym m.in. South Nordic Festival), Moena, (gospodarz imprez towarzyszących).
  2. 55 zaangażowanych państw, w tym Togo czy Wenezuela.
  3. 63 medale trafiły do 16 państw
  4. Mistrzostwa były pierwszą imprezą sportową w historii, która rozwija markę „Open event”, której celem jest zapewnienie pełnej dostępności do uczestniczenia w Mistrzostwach kibicom niepełnosprawnym. Komitet organizacyjny przygotował w tym celu specjalny protokół, wykazujący, że Mistrzostwa są w pełni dostępne dla wszystkich kibiców.
  5. Ekologia i lokalne drewno, były wiodącymi elementami Mistrzostw Świata w narciarstwie klasycznym Fiemme 2013. Wszelkie instalacje i wykończenia budynków wykonywane były z drewna z miejscowych lasów zarządzanych w sposób zrównoważony. Podium w Cavalese, czy Lago di Tesero, trofea, piętra centrum multimedialnego, wszędzie tam unosił się zapach drewna z Trentino. Użycie lokalnego drewna miało dać wszystkim jasny sygnał, że cała dolina chciałaby się wywiązać z szacunku dla naszego dziedzictwa kulturowego. Skorzystali na tym zarówno lokalni przedsiębiorcy, inżynierowie, architekci, jak i lokalna szkoła drewna, a przede wszystkim środowisko.
  6. Do dyspozycji kibiców było ponad 100 specjalnych autobusów.
  7. Maskotką Mistrzostw był Skiri – postać wymyślona przez włoskiego autora książek dla dzieci Mario Gomboliego. Skiri towarzyszy Mistrzostwom rozgrywanym w Val di Fiemme już po raz trzeci. Wiewiórka Skiri reprezentuje radość, zdrowie, chęć do zabawy i życia, które są tożsame z hasłem Mistrzostw – Valleviva. Gościem Skiriego podczas Mistrzostw Świata był Bernie – maskotka FC Bayern Monachium
  8. Oficjalny hymn Mistrzostw Świata napisał Goran Bregović –http://www.youtube.com/watch?v=XG_RTRgEweA
  9. Zorganizowano specjalne parady dla Fan Klubów z całego świata
  10. Lokalne grupy muzyczne nagrały utwory dedykowane Mistrzostwom, które trafiły na kompilację muzyczną na rzecz terenów poszkodowanych trzęsieniem ziemi L’Emilia
  11. Dla kibiców z poszczególnych krajów stworzono specjalne „domy narodów”. Dom Polski – Casa Polonia znajdował się w Centrum Sportu w Predazzo, w którym odbyły się spotkania kibiców z Polski z Adamem Małyszem, a następnie reprezentacją Polski w skokach narciarskich.
  12. Liczby Mistrzostw Świata:
  • 1442 osoby pracowały dla Komitetu Organizacyjnego;
  • 1.496 personelu zespołu i zawodników (701 zawodników w 57 krajach);
  • 634 osoby, to pracownicy telewizji i radia;
  • 377 dziennikarzy i fotoreporterów;
  • 856 osób było zaangażowanych w świadczenie różnego rodzaju usług
  • 2076 było gośćmi komitetu organizacyjnego;
  • 1.000 osób, to przedstawiciele sponsorów i służb mundurowych

Liczba widzów na zawodach skoków narciarskich podczas Mistrzostw Świata:

  • Konkurs indywidualny kobiet HS 106 – 6.000 widzów
  • Konkurs indywidualny mężczyzn HS 106 – 13.000 widzów
  • Konkurs drużynowy Mix HS 106 – 11.000 widzów
  • Konkurs drużynowy mężczyzn HS 134 – 19.000 widzów
  • Konkurs indywidualny mężczyzn HS 134 – 17.000 widzów

 

Turystyczne dane były jeszcze bardziej interesujące: hotele regionu Trentino przyjęły 40.000 turystów (10.000 w Val di Fiemme, 10.000 w Val di Fassa, 8.000 w okolicznych dolinach i 12.000 z bezpośrednich rezerwacji).

Według szacunków Komitetu Organizacyjnego, łączna liczba widzów, to 400.000  w ciągu 12 dni. Najwyższą frekwencję odnotowano 1 marca, podczas zawodów w biegach narciarskich – 36.234 widzów .

Ukazywało się 1.400 gazetowych artykułów dziennie o Mistrzostwach.

Oficjalna strona internetowa MŚ zarejestrowała 1,7 milionów odsłon stron, z 247.000 unikalnych użytkowników ; pozycjonuje ją to wśród 5,000 najczęściej odwiedzanych witryn we Włoszech (190.000 w świecie). Peak wizyt „został nagrany w dniu 20 lutego (dzień ceremonii otwarcia), z 50.000 użytkownikami łączącymi się z witryną, aby sprawdzić harmonogram i co dzieje się w Val di Fiemme.

Znakomite wyniki odnotowano także w dziedzinie «kanałów społecznościowych»: strona Facebook osiągnęła 6.250 fanów, wynik, który pozwolił, aby osiągnąć 250.000 użytkowników . Twitter, średnio 1,6 milionów wyświetleń i szczyt 2,5 miliona.

Prawie 70 filmów na kanale youtube (wywiady, relacje z konferencji, clipy podsumowujące dzień. Najczęściej oglądanym filmem był hymn Mistrzostw Świata, z ponad 80.000 wyświetleń , następnie wywiad z Kamilem Stochem, Petterem Northugiem jr. i Marit Bjoergen.

Także konto Mistrzostw na Picasie rejestrowało niesamowite rezultaty, z ponad 1.200 zdjęć HQ przesłanych na stronę i zebrane w 13 wspaniałych albumów .

Mistrzostwa Świata w siatkówce plażowej Mazury
Mistrzostwa Świata w narciarstwie klasycznym Lahti